Direct bellen met Workaway: (088) 934 34 30

Blog: Gratis mobiliteitskaarten zijn … duur

jackdekraaij2

Mobiliteitskaarten zijn inmiddels erg populair. Een hype, zou je het zelfs bijna kunnen noemen. De medewerker heeft zomaar de beschikking over een myriade van vervoersdiensten. Van treinreizen tot tanken, van parkeren tot huurfietsen en -auto’s. En het mooiste is dat diverse aanbieders, de NS voorop, de kaarten (bijna) gratis aanbieden. Als werkgever kunt u zo’n goede deal niet laten lopen. Of toch wel? Jack de Kraaij van Workaway legt uit waarom gratis kaarten duur zijn.

Dit blog is in september 2014 ook gepubliceerd op P&Oactueel.

Gratis lunch

De Amerikanen hebben er een mooi spreekwoord voor: There ain't no such thing as a free lunch. En dat klopt. De kaart is dan wel gratis, maar dat betekent dat de marge op andere zaken wordt gemaakt. Soms is dat openlijk, soms gaat het subtieler.  En zo'n kaart... die wordt hierdoor ongemerkt erg duur.

Verdienen per kilometer

Wat je veel ziet, is het model dat ook vaak bij creditcards of tankpassen wordt toegepast. Voor elke transactie krijgt de kaartaanbieder een commissie van de leverancier. En als de kaartaanbieder zelf de leverancier is (zoals de NS), dan is het helemaal zo klaar als een klontje: hoe intensiever de kaart wordt gebruikt, hoe lucratiever het voor de aanbieder is. De kaartaanbieders doen dan ook hun best om uw medewerkers te stimuleren zoveel mogelijk gebruik te maken van de diensten op de kaart. En dat werkt: medewerkers reizen/parkeren/huren er graag mee. Op uw kosten. De kaart is immers een open portemonnee, die zich steeds weer vanzelf vult.

OV-kilometers geen probleem?

Soms is dat niet erg; neem het openbaar vervoer. Veel werkgevers vinden het juist prima als mensen met de trein komen in plaats van met de auto, of dat nu is vanwege CO2 of vanwege de kosten van een parkeerplaats. De NS speelt daar met de NS Business kaart op in. Wanneer er alleen op check in-check out wordt gereisd is deze gratis, waarbij de NS zelfs de handling, verzending en financiering voor haar rekening neemt. Dit is logisch - vanuit het business model van een vervoerder. De trein rijdt toch, en elk betaald 'treinkaartje' is meegenomen, zeker voor mensen die anders de trein niet zouden hebben genomen.

Te hoge kilometerprijzen

Maar dat wil vervolgens niet zeggen dat u daarmee ook een goede prijs betaalt voor die kilometers. Zo laat u zich soms verleiden om abonnementen op de kaart te zetten, die vervolgens uit gemak doorgezet worden, zelfs als het abonnement al lang niet (meer) uit kan. Maar er zit nog een addertje onder het gras. Op bijvoorbeeld de NS Business Card kan slechts een beperkt aantal abonnementen. Kijk, dat vertelt een aanbieder er niet bij. Zo verdient de NS per treinkilometer nog meer geld, juist aan de regelmatige reiziger

Organisatiekosten zijn hoog

Of u bedonderd wordt? Dat laat ik aan u. Wat wel zeker is: u kunt een groot deel van de hoge kosten voorkomen. Aanbieders hebben er wel belang bij om het u niet te gemakkelijk en transparant te maken. Denk bijvoorbeeld aan de check-out boetes die in de praktijk nauwelijks wordt teruggehaald omdat u of de medewerker moeite moet doen om uw geld terug te halen. Onlangs werd nog becijferd dat dit de vervoerders 16 miljoen euro per jaar oplevert. Wij komen veel bij organisaties, bijvoorbeeld om ze te helpen met de invoering van mobiliteitsbudgetten of het vereenvoudigen van de reiskostendeclaraties. Meestal lijkt het openbaar vervoer helemaal geen issue: hoe meer hoe beter. Maar inmiddels weten wij dat die 'gratis NS Business kaart' onze klanten door bovenstaande effecten zomaar 300 euro per kaart kan kosten. En dat is drie keer meer dan redelijk.

Best begrijpelijk

Weet je, ik snap het ook wel. Een deel van het verdienmodel van vervoerders zit 'm natuurlijk in klanten die (veel) meer betalen dan ze werkelijk afnemen. Ik snap ook dat een vervoerder niet tegen zijn klanten zegt: weet je wat, laat je medewerkers in het vervolg net zo reizen als nu, maar ga ons maar 20% minder betalen.  En ik snap ook wel dat u zich er liever niet mee bezig houdt. Laten we eerlijk zijn...wie zit er nou te wachten op het gedoe van controles en correcties? U wordt er door uw directie waarschijnlijk niet op aangesproken dat er teveel aan OV wordt uitgegeven.

Houd de NS Business Card!

Nee, het is niet nodig om de NS Business Card de deur uit te doen. De NS heeft met deze kaart namelijk wel een redelijk compleet reisaanbod en kent bijvoorbeeld gunstige betalingsvoorwaarden. Maar betaal niet meer geld dan nodig én redelijk. Regel het gebruik van diensten beter. Koop abonnementen kritischer. Kies waar mogelijk wél voor een goedkoper alternatief. Dat scheelt u tijd, gedoe én geld. En met de moderne technieken kost dat minder moeite dan u nu denkt.

 

WW-banner-728x90

16 september 2014