Direct bellen met Workaway: (088) 934 34 30

Inholland: forse besparing op reiskosten OV

inholland2

inholland1

Hogeschool Inholland werkt sinds 2013 met onze OV-aanpak. Dat leverde in het eerste jaar al een besparing op van 16% op de reiskosten. Het tweede jaar kwam hier nog een keer 11% bij. Het komende jaar wordt een verdere verlaging van nogmaals 4% verwacht. 

Behoud van reisgemak

Inholland wilde de reiskosten van de medewerkers graag omlaag brengen maar wel met behoud van het reisgemak. Dit is in korte tijd gelukt. Wij analyseerden bij aanvang het reisgedrag van de medewerkers die met het openbaar vervoer reizen. De medewerkers kregen vervolgens een OV-kaart met het voor hem of haar meest geschikte abonnement erop. Dit kan een NS Business Card zijn maar ook een zakelijke OV-chipkaart (waarop andere abonnementen kunnen).

Medewerker merkt er weinig van

Het bleef niet bij een eenmalige analyse. De reisbehoefte van medewerkers kan immers veranderen, bijvoorbeeld door verhuizing of andere werktijden.  Daarom analyseren wij op reguliere basis het reisgedrag van de medewerkers en beoordelen of zij nog steeds het meest voordelige abonnement hebben. Zo nodig zorgen wij ervoor dat de medewerker een ander abonnement of een andere kaart krijgt. Daar merkt de medewerker niets of nauwelijks iets van, maar het scheelt de werkgever veel geld.

Verantwoorden van gebruik

De medewerkers verantwoorden het gebruik van hun OV-kaart in ons Reisbalans-platform. De reisgegevens komen automatische terecht in zowel de web-omgeving als de mobiele app. De medewerkers geven aan of de ritten zakelijk, woon-werk of eventueel privé was en voegen zo nodig een projectcode toe. Het Reisbalans-systeem doet al een suggestie, dus het kost de medewerkers nauwelijks tijd. Privé-ritten en de meerkosten voor 1e klas-gebruik worden met het salaris verrekend; de financiële administratie ontvangt hiervoor een overzichtelijk bestand.

Lees ook de ervaringen van andere klanten