Direct bellen met Workaway: (088) 934 34 30

GBLT: “De samenwerking met Workaway verloopt uitstekend”

gblt_jpg

GBLTZwolle

GBLT Zwolle3

GBLT Zwolle 2

GBLT heft en int waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen voor zes waterschappen en vier gemeenten. Er werken 170 medewerkers die tot 1 december 2014 verspreid waren over twee kantoren in Harderwijk en Zwolle. Sinds de verhuizing in december naar één nieuw kantoor en het afschaffen van vaste werkplekken, beschikken alle medewerkers over een NS Business Card en declareren ze hun reiskosten in het Reisbalans-platform van Workaway. Valentine van Zadel, HR-adviseur, licht de overgang toe.

Anders reizen, minder op kantoor werken

"We gaven mensen eerst een vaste maandelijkse reiskostenvergoeding gebaseerd op een vast aantal kilometers, een vast aantal kantoordagen en een vast vervoermiddel. Onze reiskostenregelingen zijn nogal ingewikkeld en sloten niet aan bij onze nieuwe manier van werken. Het is nog te vroeg om de regelingen te veranderen maar we wilden het reizen en declareren wel alvast makkelijker maken voor onze medewerkers. Daarom kozen we voor Reisbalans van Workaway." De overgang naar een NS Business Card en daarmee naar een vergoeding voor daadwerkelijk gemaakte kilometers hield verband met GBLT’s verhuizing naar een pand vlakbij het station in Zwolle. "Maar dat is niet de enige reden", vertelt Valentine. "We wilden mensen ook meer gelegenheid bieden om op andere plaatsen te werken dan op kantoor. Met de NS Business Card kunnen ze dat nu vaker doen en zijn ze veel flexibeler in de keuze van hun vervoermiddel. We zien dat nu veel meer medewerkers met het OV reizen en dat het aantal dagen dat ze naar kantoor komen veel meer varieert."

Neem de tijd

Ter voorbereiding op de overgang stuurde GBLT in samenwerking met ons nieuwsbrieven naar alle medewerkers en waren er twee voorlichtingsmiddagen. "Het overviel mensen wel een beetje. De tijd tussen onze communicatie over het besluit op Reisbalans en de NS Business Card over te gaan en de invoering ervan was erg kort, maar drie weken. Daarom waren de reacties in het begin ook wisselend maar daar horen we nu niks meer over. Mensen hebben zich erbij neergelegd en het bevalt goed. Andere organisaties zou ik wel aanraden om meer tijd voor de invoering en de communicatie met medewerkers uit te trekken. Dat bevordert een snelle acceptatie. De mensen van Workaway moesten zich ook het vuur uit de sloffen lopen om alles op zo’n korte termijn te regelen."

Gebruiksvriendelijk

"De samenwerking met Workaway verloopt uitstekend. De klantenservice reageert snel en alert op vragen en verzoeken. Reisbalans is ook een heel gebruikersvriendelijke tool die mensen zich snel eigen maken. Het ondersteunt een gevarieerd en flexibel reispatroon en geeft inzicht in reisgedrag. In de toekomst willen we ook graag een koppeling met onze salarisadministratie. Dat neemt ons veel werk uit handen. En we gaan over een tijdje met de gegevens uit Reisbalans kijken of en hoe we onze reiskostenregelingen het beste kunnen aanpassen."

Lees ook de ervaringen van andere klanten